söndag 7 juli 2013

Harry Potter studio tour – finally!!





Vi är en familj riktiga Harry Potter-älskare, jag själv inte minst. Jag följde med den allra första svängen och läsa böckerna direkt de kommit ut på originalspråk. De första två böckerna var det bara vuxna som läste först. I Sverige i alla fall. Jag hade inte en tanke att det kunde vara barnböcker och det är det som är så unikt med Harry Potter tror jag. Böckerna (inte filmerna) passar lika bra för vuxna och barn. Det var nog därför jag hade svårt att hålla tårarna tillbaka när vi äntligen kommit fram till HP stuidos och visningens första rum. Där fick vi titta på en film om hur Harry Potter blev bestämd att bli filmatiserad och även hur filmerna mottagits i världen. Men innan dess blev vi peppade av en underhållande guide som ställde frågor som: ”How many of you love Harry Potter”. Varpå vi hojtade ”Yeeeah”.  Vad som hände härifrån och tills vi kom in i själva studion ska jag låta vara en hemlighet eftersom de var en lite häftig överraskning. Har du ett barn med dig som fyller år (kanske att även vuxna kan få) så kan du förbereda hen på att den som fyller år får öppna dörren till stora salen där ”touren” börjar.




I början av visningen blir publiken guidad och sen går man för sig själv i sin egen takt. Det är bra. Jag tror det är otroligt olika hur snabbt man vill gå igenom. Min dotter hade blivit tipsad av en kompis att dröja kvar så länge som möjligt i alla delar. Så det gjorde vi. På slutet fick hon ändå lite ångest över att den sedan länge hett efterlängtade utflykten nästan var över. Då gick vi tillbaka en bit och njöt lite till av den vackra modellen av Hogwarts som kommer i slutet.


På det stora hela var det en underbar upplevelse. Något som gör det så bra är att det aldrig är tjockt med folk. När man köper biljetterna väljer man en entrétid och på så sätt kontrolleras mängden besökare. Och som sagt, de knökar inte in folk tack och lov. Det hade blivit en annan upplevelse om det hade varit svårt att komma fram till allt man ville se på. Sen är det ju fantastiskt roligt att se de verkliga propsen. Och framför allt de riktiga miljöerna. Att få titta in i Harry Potters sovsal, som faktiskt är den som syns på filmerna, gör det möjligt för en drömmare att drömma sig bort. Jag kan väl säga så här. Det enda tråkiga med besöket för min dotter var dels att den ändå till sist tog slut och dels att det blåste bort det hopp hon ändå någonstans närde att Harry Potter skulle vara på riktigt. 
Ron och Harrys krypin.



I Diagongränden.



4, Privet drive. 


Är det barn utklädda till Harry Potter? Nej det är ju bara vanliga engelska skolbarn i skoluniform.

Vi spenderade lång tid i butiken när vi gått klart. Dottern hade sparat ihop en massa pengar och kunde köpa bland annat en Gryffindorhalsduk och en gosedjursHedvig. Vi köpte även en souvenirbok, som var bra att ha i hotellrummet efteråt och även när vi kom hem till Sverige och ville visa de yngre barnen vad vi varit med om. Ett tips är att köpa Harry Potter-böcker på engelska när ni är i shopen. Jag har haft en tidigare som kommit bort men nu var ett perfekt tillfälle eftersom de är mycket billigare än om man köper engelsk litteratur hemma. Sju pund betalade jag för boken. Sen läste jag den högt för min dotter. Bra engelskaträning och sen är de ju så himla mycket bättre på engelska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar